Serwis Wtryskiwaczy silników Diesla

Serwis i regeneracja wtryskiwaczy został wyposażony w nowoczesne urządzenia do testowania i czyszczenia wtryskiwaczy lidera w produkcji podzespołów diesli – firmy BOSCH. Regenerujemy pompy wtryskowe Diesla COMMON RAIL: BOSCH z samochodów osobowych i ciężarowych, Delphi (autoryzowany serwis), Denso.

Zasada działania Common Rail

Układ paliwowy nowoczesnego silnika na olej napędowy składa się z trzech podstawowych elementów: pompy niskiego ciśnienia, listwy wtryskowej (czyli właśnie Common Rail) oraz wtryskiwaczy. Paliwo pompowane z baku trafia do listwy przez pompę wysokiego ciśnienia, skąd podawane jest do cylindrów. Taka konstrukcja sprawia, że silnik pracuje sprawnie i kulturalnie. Ciśnienie w listwie to od 1000 do nawet 2000 barów, co zapewnia sprawny przepływ przez wtryskiwacze. Wraz z rozwojem tej technologii, która obecnie jest już w III swojej generacji, dawki paliwa są coraz precyzyjniej odmierzane. Cały układ, choć prosty, wymaga do poprawnego działania wtryskiwaczy o kosmicznej wręcz prędkości i sprawności.

Wtryskiwacze warte więcej niż samochód

Do niedawna większość wtryskiwaczy opierała się o mechanizm elektromagnetyczny. Prosty mechanizm okazał się jednak niewystarczający w przypadku nowoczesnych silników, więc został w wielu modelach zastąpiony przez elementy piezoelektryczne. Tym, co otwiera wtryskiwacz tego typu, jest rodzaj kryształu, który zmienia kształt pod wpływem napięcia. To podobny materiał, jak w ‚klikanej’ zapalniczce, choć o wiele bardziej zaawansowany. Niesamowita szybkość pracy tego rozwiązania pozwoliła na dalsze zmniejszenie zużycia paliwa. Do tego, coraz trudniej usłyszeć charakterystyczny klekot silnika dieselowskiego, ponieważ kultura pracy również się poprawiła. Mimo stosowania coraz wytrzymalszych materiałów i coraz lepszych rozwiązań, wtryskiwacze nadal są jednak elementem który się zużywa. Koszt całego zestawu może być naprawdę ogromny, przy cenach zaczynających się od 1000 złotych za sztukę. Nie można też wymienić jednej sztuki – albo wszystkie, albo żaden.

Regeneracja wtryskiwaczy vs. nowa część

Przy takich kosztach, opcją zdecydowanie wartą rozważenia jest regeneracja. O temacie należy jednak zacząć myśleć na długo przed awarią. Głównym czynnikiem powodującym zużycie wtryskiwaczy jest paliwo, a dokładniej jego daleka od ideału jakość. Każde, nawet najmniejsze zanieczyszczenie to krok bliżej do problemów. Dobry olej napędowy oraz planowa wymiana filtra paliwa wydłużą życie wtryskiwaczy. W końcu jednak każda część układu paliwowego będzie zasługiwać na chwilę uwagi. Wtedy można rozważyć regenerację wtryskiwaczy najlepiej w autoryzowany i nagradzany serwis Diesla. Cena takiej usługi w wyspecjalizowanym warsztacie to od 100 złotych dla najprostszych, elektromagnetycznych modeli, do 1000 złotych dla najnowszych i najbardziej skomplikowanych. Choć to nadal spory koszt, jest to nawet dziesięciokrotnie mniej niż w przypadku nowych części! Do tego, nie będą one bardzo różnić się jakością. Już teraz wielu producentów, m. in. Bosch, wprowadza do oferty części regenerowane. Zakup takich wtryskiwaczy różni się od kupowania nowych tylko tym, że musimy w zamian oddać te, które są już zużyte. Na pewno nie zauważymy różnicy w jakości, ale nasza kieszeń na pewno będzie dużo mniej obciążona