Pompowtryski Diesla: naprawa i regeneracja

Choć Common Rail to już standard w nowych samochodach osobowych, to w silnikach samochodów ciężarowych pompowtryskiwacz rządzi nadal prawie niepodzielnie. Do tego, w powoli starzejących się wysokoprężnych modelach aut, szczególnie grupy VAG ( czyli VW Passat, Golf, Skoda, Seat etc.), naprawa pompowtryskiwaczy zaczyna być coraz trudniejszym tematem. Czym jednak właściwie jest pompowtryskiwacz i jak o niego zadbać?

Mechanizm działania pompowtryskiwaczy

Wysokociśnieniowy wtrysk paliwa to podstawa nowoczesnego silnika wysokoprężnego. Pompowtryskiwacz to urządzenie, które (jak nazwa dosyć wyraźnie wskazuje) łączy w sobie pompę oraz wtryskiwacz. Każdy cylinder jest więc obsługiwany przez niezależną jednostkę, napędzaną z dodatkowej krzywki na wałku rozrządu. Tłoczek pompy poruszany jest przez sam ruch silnika, więc ciśnienie nie musi być w żaden sposób regulowane, a cały układ paliwowy poza pompowtryskiwaczem może być bardzo prosty.

Z każdym obrotem wałka paliwo jest zasysane, sprężane, a następnie wtryskiwane. Choć sama zasada działania jest bardzo prosta, to jednak samo urządzenie jest bardzo skomplikowane, a jego sprawny mechanizm działa z ogromną precyzją.

Dlaczego nie Common Rail?

Doskonałość listw wtryskowych wysokiego ciśnienia jest niezaprzeczalna, ale tylko w teorii. Za pompowtryskiwaczami nadal przemawia wiele cech, które mają szczególne znaczenie w silnikach o dużej pojemności. Nadal stosują je najwięksi producenci samochodów ciężarowych, w tym Volvo, Iveco i Scania. Wysokie ciśnienie pracy, możliwość stabilnego podawania dużych dawek paliwa oraz łatwiejszy rozruch silnika przemawiają na korzyść pompowtryskiwaczy. Do tego, nie trzeba tak bardzo dbać o jakość paliwa i oleju, ponieważ taki układ jest mniej wrażliwy na zanieczyszczenia. Nawet przy całym skomplikowaniu samego urządzenia, jak i głowicy (dodatkowe krzywki i popychacze), w wielu zastosowaniach okazują się one dużo lepsze. Awaria pompowtryskiwacza to jednak koszmar, który musi w końcu się przydarzyć, ze względu na naturę tej części.

Regeneracja jednego czy zestaw nowych pompowtrysków?

Dużą zaletą w sensie finansowym, względem wtryskiwaczy, jest możliwość wymiany bądź regeneracji tylko jednego pompowtryskiwacza. Oczywiście, jedna awaria zwiastuje następne, ale dzięki temu można rozłożyć wydatek w czasie. Do tego, pompowtryskiwacze są dużo bardziej ustandaryzowane niż wtryskiwacze. Regeneracja jednej sztuki to koszt około 200-250 złotych, ale naprawa rzadszych awarii może być droższa. Nowy element to wydatek przynajmniej 1000 złotych. W samochodach ciężarowych, w których części są odpowiednio droższe, naprawa pompowtryskiwaczy będzie jeszcze bardziej opłacalna. Warto jednak pamiętać, że jest to naprawdę precyzyjna robota. Są to bardzo skomplikowane urządzenia, a niewprawna naprawa może uszkodzić zarówno cylindry i tłoki, jak i wałek rozrządu.

Obrót 360° - kliknij

serwis pompowtryskiwaczy: pompowtrysk bosh - naprawiony i zregenerowany